Wizja naszej Nieszkoły

Misja, wizja, wartości

Założona przez nas Serduszkowa Nieszkoła to innowacyjny pomysł w Tarnowskich Górach i najbliższej okolicy. Do jej stworzenia zmobilizowały nas kilkuletnie doświadczenia w nieefektywnej edukacji systemowej, które uświadomiły nam jak niedopasowany do prawidłowego rozwoju dzieci jest system nauczania w szkole. Serduszkowa Nieszkoła jest zupełnie inna, opiera się na: szacunku dla dziecka, współpracy, budowaniu motywacji wewnętrznej, wzmacnianiu poczucia własnej wartości i zaufania do siebie czy naturalnym procesie kreatywnego uczenia się.

Codziennie wspieramy młodych ludzi w odkrywaniu ich unikatowej osobowości. Nie przygotowujemy dzieci do sukcesów w każdej dziedzinie, ale do bycia spełnionym, szczęśliwym człowiekiem, który z zaangażowaniem poświęca się swojej pasji i rozwija swoje zainteresowania, tak aby w przyszłości mogły one stać się jego źródłem utrzymania. Takie odkrywanie i pielęgnowanie umiejętności wymaga wieloletnich poszukiwań.

Zasady, wsparcie

Każde dziecko wybiera sobie spośród nauczycieli jednego mentora, z którym będzie się regularnie spotykać. Spotkania mają na celu zapewnienie wsparcia nie tylko w procesie nauki, ale także rozmowę i pomoc w radzeniu sobie z trudnościami - tymi w szkole, jak i poza nią, oraz poprawę relacji z rodzeństwem i rówieśnikami.

W naszej społeczności ważne są zasady, które ułatwiają funkcjonowanie w grupie, i na które umawiamy się zarówno z dziećmi jak i z rodzicami. Czasami zasady są ustalane odgórnie przez dorosłych, a czasem są współtworzone z dziećmi.

Forma zajęć

W naszej Nieszkole nie ma dzwonków, siedzenia w bezruchu, ocen ani zadań domowych. Dla starszych dzieci jest ogólny podział zajęć na przedmioty. W klasach 1-3 oraz w zerówce dzieci korzystają z nauczania zintegrowanego z elementami edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, informatycznej i językowej.

Oprócz zajęć przedmiotowych z programu nauczania dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach, które nie mieszczą się w ramach podstawy programowej - m.in. zajęcia z trenerami mentalnymi, improwizacja teatralna, wiedza o finansach, warsztaty kulinarne, zajęcia z dietetykiem i wiele innych.

Przedmioty szkolne stanowią około 3/4 zajęć w tygodniu. Podczas nich omawiany jest materiał z podstawy programowej, który potem dzieci zdają na egzaminach. Czas na pracę własną to m.in. czytanie, spotkania z mentorami czy budowanie relacji.

Formalności

Dzieci objęte obowiązkiem szkolnym uczęszczające do naszej Nieszkoły są objęte edukacją pozaszkolną. Zgodnie z obowiązującym prawem dzieci w wieku szkolnym muszą po każdym roku edukacji zdać egzamin potwierdzający przyswojenie podstawy programowej, określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej/Kuratorium. Egzaminy te przeprowadzane w ciągu roku szkolnego, przebiegają w przyjaznej atmosferze i mają różną formułę.
Do szkoły podstawowej przyjmujemy dzieci od 6 roku życia, można również zapisać dzieci na “zerówkę”. Proponujemy im podstawowe przygotowanie do egzaminów. Do Liceum przyjmujemy po egzaminie 8-klasisty. Młodzi zaliczają program nauczania w formie egzaminów, do których wspólnie się przygotowujemy.

Jesteśmy alternatywą pomiędzy szkołą systemową a nauką online

Wartości, jakimi kierują się nasi edukatorzy

MISJA

Joanna Idzikowska

Mimo że nie nauczam żadnego konkretnego przedmiotu w naszej Nieszkole to daję z siebie zawsze 100% Czym jest dla mnie misja ? Misja to uparcie i skrycie dążenie do celu nawet kiedy tego nie widać. Misja to niepoddawanie się i szukanie drogi najlepszej z możliwych do wyboru. Misja to ciągła gotowość do działania i służenia dzieciom i młodzieży by znaleźli u nas bezpieczną przystań w edukacji jak i w życiu.

Anna Idzikowska

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Anna Idzikowska

„Być człowiekiem to właśnie być odpowiedzialnym.” Antonie de Saint-Exupery
Odpowiedzialność jest postawą samorealizacji człowieka, jego moralności, która przejawia się zarówno w jego stosunku do samego siebie, jak i relacjach z ludźmi, a także w stosunku do wykonywanych zadań. Człowiek odpowiedzialny jest wiarygodny i przewidywalny, wie co robi, zna cel działania i przewiduje jego następstwa, przyjmuje i ponosi konsekwencje tych działań.

Malwina Szcześniak

PRAWDA

Malwina Szcześniak

Prawda to dla mnie wartość nadrzędna! Życie w prawdzie i w zgodzie ze sobą pozwala na bycie szczerym i autentycznym, nie tylko w pracy.
Zadaj sobie pytanie: czy jesteś prawdziwy?
Tak?; a może tylko Ci się wydaje...
Tak naprawdę nikt tego nie weryfikuje szybciej niż dzieci i młodzież. "Prawda w oczach, prawda w sercu".

Justyna Szulc Więcek

KREATYWNOŚĆ

Justyna Szulc-Więcek

Kreatywność, to dla mnie możliwość dostrzeżenia rozwiązania poza szablonem. To wypowiedź płynącą z wnętrza, która w styczności, że światem aż wibruje od radości i ekscytacji. To także zaufanie do siebie.
Mogę czerpać z głębi, którą noszę w sobie. Tak pojętą kreatywnością inspiruję Dzieci w Nieszkole do zaufania w swoje siły i czerpania radości z tego, co idzie z ich wnętrza prosto do świata.

Marcin Howaniec

ZAANGAŻOWANIE

Marcin Howaniec

W dobrej szkole otwarty, zaangażowany i kreatywny powinien być przede wszystkim uczeń. Co zrobi nauczyciel, choćby i najlepszy, jeżeli uczeń będzie zamknięty na wiedzę, bierny i bez wyobraźni? Dlatego rolą nas, nauczycieli, edukatorów jest tą otwartość, zaangażowanie i kreatywność w uczniach rozniecać. A wtedy taki duet - uczeń i nauczyciel może się porwać nawet na niemożliwe!

Marzena Królczyk

RELACJE

Marzena Królczyk

"Docenia się uczciwość. Zdobywa się zaufanie. Lojalność jest zwracana"
Relacje - oparte na szczerości, szacunku i zaufaniu. To dla mnie ważne, by w Innym widzieć przede wszystkim Człowieka. Tworzyć przestrzeń otwartą na dialog i poszukiwanie rozwiązań. Fantastyczny zespół edukatorów to osoby żyjące w zgodzie z własnymi wartościami, z entuzjazmem i pasją podchodzące do pracy. To bezcenne spotkania.

Ewa Tomsia

MYŚLENIE

Ewa Tomsia

"Cogito ergo sum" - Myślę więc jestem.
Myślenie pozwala nam w pełni ukształtować swoją osobowość, pozwala na bycie innym, odrębnym, na kreatywność, na spełnianie marzeń, na odwagę w wypowiadaniu swojego zdania nie obrażając innych. Myślenie wyrabia w nas ciekawość świata i drugiego człowieka. Uczy zadawania pytań, analizowania i skupienia. Pokazuje różne możliwości rozwiązania problemów. Do celu można dojść różnymi drogami. Dlatego... pozwólmy dzieciom myśleć.